Wody Polskie rozpoczęły prace budowlane na Kanale Niegocin–Grajewko — jednym z odcinków mazurskiej drogi wodnej, który w najbliższych miesiącach przejdzie gruntowną rewitalizację. Inwestycja o wartości ponad 9 mln zł potrwa do grudnia 2026 roku i jest częścią szerszego projektu modernizacji kanałów żeglugowych w regionie, którego łączna wartość przekracza 80 mln zł.
Co zostanie wykonane w ramach modernizacji tego kanału na Mazurach?
Zakres prac obejmuje umocnienie brzegów kanału stalowymi ściankami szczelnymi, przebudowę kolizyjnej infrastruktury technicznej (sieci energetycznych, wodociągowych i kanalizacyjnych), uporządkowanie i oznakowanie kanału, budowę nowych główek wejściowych w jeziorach Niegocin i Grajewko.
Po zakończeniu inwestycji kanał będzie szerszy — osiągnie 15 metrów szerokości — i dostosowany do parametrów żeglugowych drogi wodnej klasy Ia o znaczeniu regionalnym. Tranzytowa głębokość 1,6 m ma zapewnić bezpieczne warunki dla jednostek rekreacyjnych i turystycznych.
Przebudowa Kanału Niegocin–Grajewko to jeden z pięciu etapów projektu „Zielona Infrastruktura Wielkich Jezior Mazurskich”, którego łączna wartość przekracza 80 mln zł. W ramach tej inicjatywy modernizowane są także kanały: Popówka, Grajewko, Sztynorcki, Nidzki i Jegliński. Łączna długość umocnień brzegowych w całym projekcie wyniesie około 6,5 km.
Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa w ramach programu Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur na lata 2021–2027.
Kontrowersje i głosy mieszkańców
Choć inwestycja ma poprawić warunki żeglugowe i bezpieczeństwo, nie brakuje głosów krytycznych. W mediach społecznościowych pojawiły się komentarze poddające w wątpliwość zasadność rewitalizacji tego kanału.
„Jaki cel chcemy osiągnąć, wydając na tę inwestycję 9 mln? Jezioro Grajewko nie posiada żadnych walorów żeglugowych, a pseudo rewitalizacja pozbawi otoczenie jeziora Niegocin kolejnego, oryginalnego fragmentu natury.”
„Kto tam sobie ładnie działeczki kupił przy tym małym jeziorku, że mu budujecie prywatny kanał za państwowe pieniądze?”
„Kanał aktualnie właściwie nie istnieje, a piszecie o poprawie warunków dla użytkowników.”
Jak wyjaśnia Gmina Giżycko, kanał istnieje, ale w okresie niskiego stanu przy ujściu z jeziorem Niegocin nie ma połączenia.
Wody Polskie podkreślają jednak, że projekt ma charakter systemowy i służy poprawie parametrów całego szlaku wodnego, nie tylko wybranych odcinków. Przebudowa ma również ograniczyć zamulanie koryta kanału i wpływ falowania, co jest istotne z punktu widzenia ochrony środowiska wodnego.
Wykonawca i harmonogram
Wykonawcą robót została firma MELBUD S.A., wyłoniona w drodze przetargu. Plac budowy został przekazany 7 października 2025 roku. Prace potrwają do grudnia 2026 roku, a ich efektem ma być nowoczesny, bezpieczny i estetyczny kanał wodny, wpisujący się w długofalową strategię rozwoju turystyki wodnej na Mazurach.
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.
Artykuł nie ma jeszcze komentarzy, bądź pierwszy!