Zakończyły się konsultacje społeczne dotyczące budowy drogi ekspresowej S16 na odcinku Mrągowo–Ełk. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Olsztynie, prowadząca procedurę wydania decyzji środowiskowej, potwierdziła, że zdecydowana większość głosów sprzeciwia się realizacji inwestycji, co może postawić przyszłość trasy pod dużym znakiem zapytania.
Ponad 100 uwag i tysiące podpisów przeciwko ekspresówce przez Mazury
Jak informuje Radio Olsztyn, do RDOŚ w Olsztynie wpłynęło ponad 100 uwag i wniosków. Jak podkreśliła Justyna Januszewicz z RDOŚ, część z tych pism została podpisana przez kilka tysięcy osób. Sprzeciw wyrażali głównie mieszkańcy i turyści, ale dołączyły do nich także władze lokalne – gmina Mrągowo i gmina Ryn – oraz organizacje pozarządowe.
„Są to głosy sprzeciwu” – potwierdziła Januszewicz, wskazując na skalę mobilizacji społecznej przeciwko planowanemu przebiegowi trasy. Bez wydania pozytywnej decyzji środowiskowej budowa S16 nie ma prawa się rozpocząć.
5 Lat procedur i wizja uzupełniania dokumentacji
Procedura wydania decyzji środowiskowej dla tego strategicznego odcinka trwa już prawie 5 lat. Jej dotychczasowy przebieg był burzliwy – RDOŚ wcześniej nie zgodziła się na realizację inwestycji w wariancie pierwotnie preferowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), co zmusiło drogowców do złożenia wniosku o modyfikację przebiegu trasy.
Teraz, w obliczu masowego sprzeciwu, RDOŚ przystępuje do szczegółowej analizy złożonych uwag. Justyna Januszewicz nie wykluczyła, że wyniki tej analizy zmuszą inwestora do kolejnego wydłużenia procesu.
- Nie wykluczamy, że znajdują się tam takie informacje, które będą skutkowały koniecznością wezwania inwestora do uzupełnienia złożonej nam dokumentacji – dodała Januszewicz.
Organizacja Ratujmy Mazury wskazuje, że wszystkie dane pokazują iż planowana inwestycja drogowa nie ma żadnego uzasadnienia.
- Niezależne Studium sieciowe pokazuje, że budowa S16 na odcinkach Mrągowo–Ełk i Ełk–Knyszyn nie ma uzasadnienia ruchowego – prognozy na lata 2040 i 2050 wskazują, że inwestycja będzie nieopłacalna, bo ruch jest zbyt mały, by budować ekspresówkę. Eksperci przypominają, że drogę 2×2 buduje się dopiero przy ruchu powyżej 20 tys. pojazdów na dobę, a warianty społeczne omijające Mazury mogą mieć większe natężenie. Po co wydawać miliardy na beton, skoro istnieje sprawna ViaBaltica? – informuje organizacja Ratujmy Mazury na facebooku.
Wszelkie braki i konieczność poprawek w dokumentacji GDDKiA mogą dodatkowo opóźnić inwestycję. RDOŚ zakłada, że ostateczne rozstrzygnięcie w sprawie decyzji środowiskowej może nastąpić na początku przyszłego roku. Niemniej jednak, bez satysfakcjonującego inwestora i RDOŚ rozwiązania kwestii środowiskowych i społecznych, budowa S16 Mrągowo–Ełk pozostanie na razie w sferze planów.
Proces projektowania trasy wzbudził wiele emocji, zarówno wśród lokalnych mieszkańców, jak i ekologów. Początkowo rozważano kilka wariantów przebiegu, z których preferowany wariant B został odrzucony przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Olsztynie. Powodem były zagrożenia dla siedlisk chronionego żółwia błotnego w obszarze Natura 2000 Mazurska Ostoja Żółwia Baranowo.
W rezultacie inwestor wyraził zgodę na realizację trasy według wariantu C, który przewiduje północny przebieg, powyżej miejscowości Użranek i poniżej miasta Ryn. Choć ten wariant wiąże się z wyższymi kosztami i większą ingerencją w środowisko naturalne, został uznany za racjonalną alternatywę.
Choć projekt drogi ekspresowej S16 niesie ze sobą szansę na dynamiczny rozwój regionu, nie brakuje głosów krytycznych. Obawy dotyczą m.in. ryzyka degradacji cennych ekosystemów jezior Juksty i Ryńskiego oraz wpływu na siedliska gatunków chronionych, takich jak wilk czy bielik. Alternatywą dla budowy ekspresówki może być reaktywacja linii kolejowej nr 223, która przebiega przez Mrągowo, Mikołajki, Orzysz i Ełk, oferując bardziej ekologiczne rozwiązanie transportowe.
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.